Klachtplicht
Kennisbank van Vereniging Eigen Paard
Kennisbank van Vereniging Eigen Paard
Wanneer het gekochte paard niet de eigenschappen heeft die de koper mocht verwachten (binnen zes maanden na aankoop) dan heeft de koper de klachtplicht om deze non-conformiteit binnen bekwame tijd na de ontdekking ervan aan de verkoper mee te delen (art. 7:23 lid 1, 6:89 BW). Hierbij kan hij aangeven dat er verder onderzoek uitgevoerd zal worden. Bij een consumentenkoop wordt een termijn van twee maanden als tijdig genoemd. Het doel hiervan is de verkoper in de gelegenheid te stellen om de vermeende klacht te onderzoeken. Wanneer de verkoper het tegendeel van de klacht niet kan bewijzen kan de verkoper door de rechter worden veroordeeld het paard terug te nemen. De verkoper op de hoogte stellen van de klacht kan bijvoorbeeld met een eenvoudige (aangetekende) brief, zolang het maar bewijsbaar is. Een telefoontje is dan ook meestal niet voldoende. De termijn van twee maanden is heel erg belangrijk want het is een harde vervaltermijn. Als je niet binnen twee maanden na het ontdekken van het gebrek of de aandoening bewijsbaar naar de verkoper hebt gereageerd, zijn al je rechten weg.
Na het vaststellen van een verborgen gebrek heeft de koper de keuze uit diverse acties die binnen redelijke tijd aan de verkoper kenbaar gemaakt moeten worden. De bijzondere bepalingen van boek 7 bieden de koper de mogelijkheid vervanging of herstel van het dier te vorderen (7:21 BW). De algemene bepalingen van boek 6 bieden de mogelijkheid de overeenkomst (gedeeltelijk) te ontbinden (art. 6:265 270 BW), eventueel met een beroep op dwaling (art. 6:228 BW).
De verborgen gebreken vallen onder de algemene bepalingen van boek 6 betreffende wanprestatie (art. 6:74 BW). Hierdoor is het mogelijk geworden om een schadevergoeding te vorderen die is ontstaan door het optreden van het gebrek bij het paard. Dit zullen voornamelijk dierenartskosten en kosten met betrekking tot bedrijfsschade zijn.