Onderhoud trailer
Kennisbank van Vereniging Eigen Paard
Kennisbank van Vereniging Eigen Paard
Zorg ervoor dat de trailer in een goede conditie verkeert. Laat de bodem en remmen jaarlijks controleren door een erkend bedrijf. Een rotte bodem kan de ernstigste ongelukken veroorzaken. Het zal niet de eerste keer zijn dat een paard onder het rijden door de bodem zakt.. Houd de trailer daarom van binnen ook zo schoon mogelijk en houdt de staat van de bodem goed in de gaten.
Onderhoud
De trailer (of vrachtwagen) goed onderhouden is pure noodzaak voor een veilig transport van het paard. Een vrachtwagen vergt echter meer onderhoud dan een trailer.
Twee zaken bij de trailer dienen vier tot vijf keer per jaar gecontroleerd te worden: de twee nippels van de koppeling en de bandendruk. De nippels moet je invetten en de bandendruk moet altijd 4,5 bar zijn. Wanneer je de bandendruk verwaarloost gaat dit ten koste van de stabiliteit van de trailer waardoor hij niet comfortabel meer trekt, de banden sneller slijten en brandstofverbruik van het trekkend voortuig stijgt.
De trailer dient eenmaal per jaar gekeurd te worden. Het is aan te bevelen dit te combineren met een onderhoudsbeurt. Na ongeveer 5 jaar beginnen de remkabels en -schoenen te slijten. Ook het koppelingshoofd moet regelmatig gecontroleerd worden.
Als je dit verwaarloost loop je de kans dat de trailer losschiet van de auto. Dat wil natuurlijk niemand meemaken. Uiteraard is de verlichting ook van groot belang. Controleer de verlichting elke keer voor je met de trailer vertrekt. Om de kwaliteit van de trailer te waarborgen is het schoonhouden van de trailer erg belangrijk. Maak de trailer dan ook na elk gebruik schoon. Hierdoor ontdek je eventuele mankementen ook eerder. De meeste laadkleppen en trailervloeren zijn bekleed met rubber matten. Het is handig als je deze er eenvoudig uit kunt halen om ze te reinigen. Maak de trailer ook regelmatig grondig schoon van binnen en buiten met bijvoorbeeld een hogedrukspuit. Ook bij nieuwe trailers is dit erg belangrijk, vooral in de winter. Het gegalvaniseerde staal van een nieuwe trailer is nog niet gehard, hierdoor kan het gaan roesten als vuil en zout achterblijven. Dit geldt ook voor alle noppen.
Zie ook: