Onze leden ontvangen korting op mestonderzoeken van Mestlab. Een onderzoek kost normaal € 14,- Onze leden ontvangen hun 1 mest onderzoek voor € 12,-, 2 onderzoeken voor € 11,- en 3 onderzoeken voor € 10,-. Log in om gebruik te maken van deze korting.

Zoals we allemaal  weten zijn de meningen over het ontwormen van paarden tegenwoordig drastisch gewijzigd.

Waar we in het vroeger preventief alle paarden minimaal 4 x per jaar ontwormden, wordt nu aanbevolen alleen dan te ontwormen als paarden daadwerkelijk besmet zijn met wormen.

Inmiddels weten we ook dat vaak preventief ontwormen niet alleen onze paarden onnodig belast met veelal overbodige medicijnen, maar ook dat we op die manier resistentie bij deze parasieten bevorderen.

De wormen worden dus ongevoelig voor de  werkzame stoffen in die pasta’s. Deze resistentie is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de MRSA (ziekenhuisbacterie) bacterie bij mensen. Doordat er jarenlang veel en vaak preventief antibiotica werd toegediend zijn sommige bacteriën zodanig ongevoelig geworden dat ze nauwelijks meer bestreden kunnen worden. En dat kan gevaarlijk zijn.

Om dit tegen te gaan kun je dus beter selectief ontwormen. Ook hebben paarden een zekere natuurlijke weerstand tegen wormen. Wat betekent dat bij een zeer lage EPG (het getal waarmee het aantal wormeitjes per gram mest wordt bedoeld) niet altijd behandeld hoeft te worden..

Om vast te kunnen stellen of een paard besmet is, volstaat het onderzoeken van één bal mest. Deze wordt microscopisch onderzocht waarbij precies gekeken wordt welke eitjes erin zitten en hoeveel van iedere soort.

Hierdoor wordt het mogelijk om de meest geschikte wormenkuur te bepalen voor ieder paard, dat wil zeggen als dat nodig is.

Omdat paarden ook last kunnen hebben van bijvoorbeeld horzellarven die zich in de maag bevinden of lintwormen, en wij deze niet altijd aan kunnen tonen in een mestonderzoek, adviseren wij uit praktische redenen om 1x per jaar wel standaard te ontwormen. En dan dit bij voorkeur in het late najaar zodat alle paarden “schoon” op stal gaan.

Zo kun je de gezondheid van je paard bevorderen en wormenresistentie op langere termijn voorkomen.